|
Základní informace
PREMIS (PRažský Ekologický Monitorovací a
Informační Systém)
Cíl
|
Zvýšení kvality života v Praze zlepšením životního prostředí
|
Účel
|
-
Propojení existujících zdrojů informací o životním prostředí, přebírání, správa
a operativní poskytování těchto informací pro potřeby odpovědných orgánů a
pracovišť městské správy v hl.m. Prahy, obyvatele a návštěvníky Prahy.
-
Informační podpora pro operativní rozhodování v kritických situacích v případě
narušení životního prostředí, např. při smogových situacích, průmyslových
haváriích apod.
-
Poskytování informací občanům, institucím a podnikům na základě práva na
informace zaručeného čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
-
Propojení s Jednotným bezpečnostním systémem (JBS) města v zájmu zvýšení
ochrany obyvatel a návštěvníků Prahy.
|
Funkce PREMIS
|
-
Přebírání a zpracování dat a jejich ukládání do databáze.
-
Provoz a údržba databáze.
-
Poskytování dat formou:
-
interaktivních a dávkových výběrů dat,
-
účelových výstupů podle individuálních požadavků uživatelů,
-
výstupů pro lokální uživatelské systémy,
-
výstupů pro geografické informační systémy (GIS).
-
Přímé výstupy údajů pro potřeby vyhlašování smogových situací a souvisejících
regulačních opatření.
-
Výměna dat s Jednotným bezpečnostním systémem.
-
Výstupy pro informování veřejnosti.
|
Uživatelé PREMIS
|
-
Orgány samosprávy hl.m. Prahy a jeho městských částí.
-
Pracoviště odboru životního prostředí MHMP - vydává rozhodnutí o vyhlášení nebo
odvolání varovných a regulačních opatření.
-
Pracoviště JBS - zprostředkovává předání informací o vyhlášení nebo odvolání
varovných a regulačních opatření.
-
Odborná pracoviště městské správy a státní správy.
-
Organizace spolupracující na vytváření a zabezpečení provozu informačního
systému o životním prostředí v Praze (IO ŽIP).
-
Veřejný sektor pro účely veřejně prospěšné a komerční.
-
Veřejnost (obyvatelé a návštěvníci Prahy).
|
Provoz PREMIS
|
Odbor informatiky MHMP (INF MHMP)
od 1.7.2000 jako centrální pracoviště pro provoz PREMIS zajišťuje:
-
Propojení existujících zdrojů informací o životním prostředí, přebírání, správa
a operativní poskytování těchto informací pro potřeby odpovědných orgánů a
pracovišť městské správy v hl.m. Prahy, obyvatele a návštěvníky Prahy.
-
Informační podpora pro operativní rozhodování v kritických situacích v případě
narušení životního prostředí, např. při smogových situacích, průmyslových
haváriích apod.
-
Poskytování informací občanům, institucím a podnikům na základě práva na
informace zaručeného čl. 35 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
-
Propojení s Jednotným bezpečnostním systémem (JBS) města v zájmu zvýšení
ochrany obyvatel a návštěvníků Prahy.
|
Historie vývoje PREMIS
|
Rok 1994
-
Zpracování ideové studie o možnostech sběru, přenosu a zpracování dat o
životním prostředí na území hl.m. Prahy a jejich zpětného využití pro zlepšení
stavu životního prostředí na daném území.
Rok 1995
-
Zpracování technického projektu PREMIS.
-
V rámci prací na projektu byly provedeny následující analýzy:
-
analýza legislativních podmínek pro připravovaný systém,
-
analýza datových zdrojů,
-
analýza existujícího informačního prostředí pro přenos dat a technického
vybavení potencionálních uživatelů.
-
Na základě získaných podkladů byla navržena základní architektura systému.
-
Byly vyhodnocovány reálně dostupné informační technologie a komponenty
technického zabezpečení tak, aby systém byl schopen optimálně plnit stanovené
cíle.
-
Výsledkem této etapy prací byl návrh variantního postupu budování systému
PREMIS. Jednotlivé varianty byly vyhodnoceny z hlediska finanční náročnosti i
při zohlednění možnosti postupného rozvoje systému.
-
Technický projekt systému PREMIS prošel široce organizovaným oponentním
řízením, byl přijat a doporučen k realizaci.
Rok 1997 a 98
-
Aktualizace výchozích podmínek systému PREMIS:
-
legislativní rámec,
-
potřeby potencionálních uživatelů,
-
technický stav informačního prostředí a pod.
-
Pilotní realizace části systému PREMIS zaměřené na oblast ovzduší a počasí,
s výstupy zejména pro odborná pracoviště MHMP, pro úřady městských částí a pro
vybrané organizace městské správy. Současně je řešena i veřejná prezentace
vybraných informací prostřednictvím služeb sítě Internet příp. jiných
informačních prostředků (informační tabule, infoboxy a pod.).
-
V rámci realizace byly instalovány a oživeny základní technologické prostředky:
-
centrální server s operačním systémem UNIX a databázovým systémem ORACLE, do
kterého budou ukládána operativní data o stavu ovzduší a stavu a předpovědí
počasí,
-
přímé datové propojení mezi databází Oracle a WWW serverem IMIP, který bude
zprostředkovávat poskytování výstupů ze systému.
Rok 1999
-
Doplnění systému PREMIS o testování případně vyřazování nevěrohodných hodnot z
údajů stanic AIM a zveřejňování upozornění o nevěrohodných hodnotách.
-
Dokončení a zpřístupnění neveřejné pezentační části PREMIS poskytující průběžné
údaje o stavu počasí z automatických měřících stanic na území města, předpovědi
počasí a rozptylových podmínek pro Prahu a ČR, údaje o stavu hladin řek
vltavské kotliny a krátkodobých předpovědích jejich změn.
Rok 2000
-
Rozšíření systému PREMIS o informace z radiačního monitoringu na území Prahy
přebírané ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a Ústavu pro radiační
ochranu.
-
Rozšíření systému PREMIS o tematické mapy Atlasu životního prostředí
zpracovávaného v rámci Informačního systému o životním prostředí v Praze (IO
ŽIP), jehož řešitelem je od 1.7.2000 MHMP.
-
Změna systému poskytování dat pro PREMIS z ČHMÚ s využitím sítě Internet.
Rok 2001-2002
-
Zprovoznění velkoplošné prezentace vybraných údajů ze systému PREMIS.
-
Rozšíření systému PREMIS o údaje ze systému HEAVEN
Funkci centrálního pracoviště pro provoz PREMIS převzal od 1.7.2000 odbor
informatiky MHMP.
|
|
|